سوال) : اولین فرقه ای که در اسلام قائل به غیبت علی (علیه السلام) و بازگشت او شدند و ادعا کردند که او نمرده است چه نام داشت؟
جواب : گزینه4) ب و ج
منبع : http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=54052&KEYWORD=+%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%a6%db%8c%d9%87
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1
سوال) : خاصیت ضد سرطانی کدامیک از سبزیجات زیر، در حالت پخته بیشتر از خام آن است؟
جواب : گزینه3) هویج و گوجه فرنگی
منبع : http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=851&consultationID=494123
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1
سوال : ترانه وطن با صدای کیست؟ نام شاعر و آهنگ ساز این قطعه، و زندگینامه مختصری از شاعر این شعر را بگوئید.
جواب :
این ترانه با صدای استاد محمد نوری اجرا شده - شعر از مرحوم نادر ابراهیمی و آهنگساز این قطعه فریدون شهبازیان می باشد - نادر ابراهیمی شاعر این قطعه ۱۴ فروردینماه سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد و در سن ۷۲ سالگی در همین شهر دیده از جهان فرو بست. او از ۱۳ سالگی به یک سازمان سیاسی پیوست که بارها دستگیری، بازجویی و زندان رفتن را برایش در پی داشت .او از ۱۶ سالگی شروع به نوشتن کرد .از جمله شغلهای او می توان به کمککارگری تعمیرگاه سیار در ترکمنصحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحهبندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجرهی فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایرانشناسی عملی و چاپ مقالههای ایرانشناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتابهای کودکان، مدیریت یک کتابفروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاهها و ... . اشاره کرد.
در سال 1342 نخستین کتاب خود را با عنوان "خانهای برای شب" بهچاپ رسانید که داستان "دشنام" در آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد. تا سال 1380 علاوه بر صدها مقالهی تحقیقی و نقد، بیش از صد کتاب از او چاپ و منتشر شده است، که دربرگیرندهی داستان بلند (رمان) و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایشنامه، فیلمنامه و پژوهش در زمینههای گوناگون است. ضمن آنکه چند اثرش به زبانهای مختلف دنیا برگردانده شده است.
از آثار این نویسنده میتوان به «خانهای برای شب»، «آرش در قلمرو تردید (پاسخناپذیر)» ، «هزارپای سیاه و قصههای صحرا» ، «افسانهی باران» ، «در سرزمین کوچک من» (منتخب آثار)، «تضادهای درونی» ، «انسان، جنایت، احتمال»، «مکانهای عمومی»، «در حد توانستن» (شعرگونه) ، «غزلداستانهای سال بد»، «ابوالمشاغل» (زندگینامه) و «فردا مشکل امروز نیست» و «یک عاشقانهی آرام» اشاره کرد. همچنین نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعهی تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده، و آهنگها و ترانههایی برای آنها ساخته است که از برای نمونه می توان به نویسندگی و کارگردانی فیلم سنمایی صدای صحرا، نویسندگی و کارگردانی فیلم مستند علمکوه و تخت سلیمان، نویسندگی و کارگردانی مجموعهی تلویزیونی 36ساعتهی آتش بدون دود، نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی روزی که هوا ایستاد، نویسندگی فیلمنامهی فیلم سینمایی دست شیطان، و دو فیلمنامهی چاپشده: صدای صحرا و آخرین عادل غرب اشاره کرد .
ابراهیمی در زمینهی ادبیات کودکان، جایزهی نخست براتیسلاوا، جایزهی نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزهی کتاب برگزیده سال ایران و چندین جایزهی دیگر را هم دریافت کرده است. او همچنین عنوان "نویسنده برگزیدهی ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب" را بهخاطر داستان بلند و هفتجلدی "آتش بدون دود" بهدست آورده است.
منبع: http://www.tebyan.net/literature_art/interview/2008/6/11/68110.html
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=2
سوال1 : امام علی(ع) سخت ترین گناه را در چه می دانستند؟
جواب : گزینه2) کوچک شمردن گناه
سوال 2: در تیمم چند چیز واجب است؟
جواب : گزینه4) چهار چیز واجب است: 1- نیّت، 2- زدن تمام کف دو دست، با هم، بر چیزى که تیمم به آن صحیح است و بنابر احتیاط واجب، همراه با ضربه باشد و گذاشتن دو دست بر زمین کافى نیست. 3- کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانى و دو طرف آن ، از جایى که موى سر مى روید تا ابروها و بالاى بینى و بنابر احتیاط واجب باید دستها روى ابروها هم کشیده شود. 4- کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ.
سوال 3: مس اسم جلاله «اللّه» که بصورت «ا...» مرسوم شده است چه حکمى دارد و مسّ اسمهایى از قبیل عبداللّه و حبیب اللّه بدون وضو چه حکمى دارد؟
جواب : گزینه4) همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، و مس آن بدون وضو، جائز است و مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگر چه جزئى از یک اسم مرکب باشد.
سوال4 : این کلام شریف از کدام بزرگوار می باشد: " هرکس به خدا توکل کند، خداوند هزینه او را کفایت می کند و از جایی که گمان نمی برد به او روزی می دهد".
جواب : گزینه1) : پیامبر اعظم(ص)
سوال5 : در چند مورد به جاى وضو و غسل باید تیمّم کرد؟
جواب: گزینه 4) در هفت مورد: 1 - پیدا نکردن آب،2 - مشقّت بیش از حدّ، 3 - ترس از ضرر، 4 - نیاز به آب براى حفظ جان، 5 - نیاز به آب براى تطهیر، 6 - نداشتن آب مباح، 7 - نداشتن وقت براى وضو یا غسل
لینک مسابقه : http://www.nasimerezvan.com
سؤال1: طبق آیه شریفه 125سوره بقره ، مقام این پیامبر در مسجدالحرام جایگاه نماز است
جواب: گزینه3) حضرت ابراهیم(ع)
سؤال2: شهرت شهریار در سرودن چه نوع شعر است ؟
جواب: گزینه1) غزل
سؤال3: در خصوص تغییر رتبه یک بازاریاب کدام جمله صحیح است ؟
جواب: گزینه 1) تغییر رتبه فقط با درج آگهی درآمد زا امکان پذیر است
سؤال4: در هنگام خرید یک کامپیوتر به مشخصات کدام قطعه باید توجه داشت ؟
جواب: گزینه 4) همه موارد
لینک مسابقه: http://www.mi118.com/Index.aspx
سوال) : اولین کتاب چاپ فارسی از چه کشوری وارد ایران شد؟
جواب : گزینه1) هلند
منبع : http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=58138
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1
سوال1 : از نظر قرآن، بهترین زنان چه کسانی هستند؟
جواب : گزینه 3) زنان اهل اطاعت و ایمان
سوال 2: قرآن، چه گروهی را صاحبان خرد معرفی کرده است؟
جواب : گزینه 3) هر دو مورد
سوال 3: کدام حیوان جرئت کرد به حضرت سلیمان بگوید: چیزی میدانم که تو نمیدانی؟
جواب : گزینه 1) هدهد
سوال4 : ماجرای کدام نامه در قرآن آمده است؟
جواب : گزینه 2) نامه حضرت سلیمان به بلقیس
سوال5 : مصداق آیه 61 سوره آلعمران، کدام یک از زنان تاریخ است؟
جواب: گزینه2) حضرت زهرا
لینک مسابقه : http://www.gharaati.ir/quiz/index.php
سؤال: آیا انسانها در قیامت قادر به سخن گفتن می باشند؟ شرح دهید.
جواب:
((امام علی ـ علیه السلام ـ در پاسخ فردی که آیات قرآن را درباره سخن گفتن انسانها در قیامت تناقضآمیز پنداشته بود ـ چرا که در برخی از آیات آمده است که در روز قیامت به انسانها اجازه سخن گفتن داده نمیشود، و در آیات دیگر آمده است که آنان با یکدیگر سخن میگویند ـ فرمود: «در قیامت مواقف مختلفی وجود دارد، و اختلاف آیات مزبور ناظر به موقفهای مختلف قیامت است.»))
در آیاتی چند از قرآن کریم، خداوند اشارهاى به مسئله قیامت و اجتماع همه مردم در آن دادگاه بزرگ نموده است :
«یَوْمَ یَأْتِ لا تَکلَّمُ نَفْسٌ إِلا بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شقِىُّ وَ سعِیدٌ * فَأَمَّا الَّذِینَ شقُوا فَفِى النَّارِ لهَُمْ فِیهَا زَفِیرٌ وَ شهِیقٌ * خَالِدِینَ فِیهَا مَا دَامَتِ السمَوَات وَ الاَرْض إِلا مَا شاءَ رَبُّک إِنَّ رَبَّک فَعَّالٌ لِّمَا یُرِیدُ * وَ أَمَّا الَّذِینَ سعِدُوا فَفِى الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا مَا دَامَتِ السمَوات وَ الاَرْض إِلا مَا شاءَ رَبُّک عَطاءً غَیرَ مجْذُوذٍ .(هود/ 105 – 108)
آن روز که(قیامت) فرا رسد هیچ کس جز به اجازه او سخن نمىگوید گروهى از آنها شقاوتمندند و گروهى سعادتمند (گروهى بدبختند و گروهى نیکبخت). اما آنها که شقاوتمند شدند در آتشند، و براى آنها زفیر و شهیق (نالههاى طولانى دم و بازدم) است. جاودانه در آن خواهند ماند، تا آسمانها و زمین بر پاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد که پروردگارت هر چه را اراده کند انجام مىدهد. اما آنها که سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود، مادام که آسمانها و زمین بر پاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد، بخششى است قطع نشدنى .
گاه چنین تصور مىشود که آیه اول دلیل بر سخن گفتن مردم در آن روز به اجازه پروردگار است؛ با آیاتى که مطلقاً نفى تکلم مىکند منافات دارد، مانند آیه 65 سوره یس: " الْیَوْمَ نخْتِمُ عَلى أَفْوَهِهِمْ وَ تُکلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَ تَشهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا کانُوا یَکْسِبُونَ"؛ امروز بر دهان آنها مُهر مىنهیم و به جاى آن، دستهایشان سخن مىگویند، و پاهایشان گواهى مىدهند به کارهائى که انجام دادهاند. و در آیه 35 سوره مرسلات مىخوانیم: "هَذَا یَوْمُ لا یَنطِقُونَ"؛ امروز روزى است که آنها سخن نمىگویند.
به همین دلیل بعضى از مفسران بزرگ معتقدند که اصولا در آن روز سخن گفتن مفهومى ندارد، چرا که سخن گفتن وسیلهاى است که ما به وسیله آن، درون اشخاص را مىفهمیم و اگر ما حسى داشتیم که از افکار هر کس مىتوانستیم به وسیله آن آگاه شویم هیچگاه نیازى به تکلم نبود، بنابراین در قیامت که کشف اسرار مىشود و همه چیز ظهور مىیاید اصولا تکلم معنى ندارد.
به بیانى دیگر، سراى آخرت سراى پاداش است، نه دار عمل، و به همین دلیل در آنجا خبرى از اختیار انسانى و سخن گفتن به میل و اراده خویش نیست، بلکه در آنجا تنها انسان است و اعمالش و آنچه به آن مربوط است. بنابراین اگر سخن هم بگوید همچون سخنان دنیا که از اختیار و اراده، براى کشف اسرار درون سرچشمه مىگیرد نیست، و هر چه بگوید یک نوع انعکاس و بازتاب از اعمال اوست اعمالى که در آنجا ظاهر و آشکار است .
بنابراین سخن گفتن در آن روز همانند تکلم در دنیا نیست که انسان بتواند به میل خود راست بگوید یا دروغ .
بهر حال آن روز، روز کشف حقائق اشیاء و بازگشت غیب به شهود است و شباهتى با این جهان ندارد.
ولى این برداشت از آیه فوق با ظاهر آیات دیگر قرآن چندان سازگار نیست چرا که قرآن گفتگوهاى زیادى از مؤمنان و مجرمان، پیشوایان و جبّاران و پیروان آنها، همچنین شیطان و فریبخوردگانش، و دوزخیان و بهشتیان نقل مىکند که نشان دهنده وجود سخنانى همانند سخنان این جهان است .
در اینجا یک علامت سوال بزرگ در فکر هر شنوندهاى ترسیم مىشود که این نابرابرى میان گناه و مجازات چگونه در کار خدا ممکن است؟ چگونه مىتوان پذیرفت که انسان تمام عمر خود را که حداکثر 80 یا 100 سال بوده کار خوب یا بد کرده است ولى میلیونها میلیون سال و بیشتر، پاداش و کیفر ببیند؟!
حتى از بعضى از آیات قرآن استفاده مىشود که پارهاى از گناهکاران در برابر بعضى از سئوالات، دروغ هم مىگویند. مثلا در سوره انعام آیه 22 - 24 مىخوانیم: "وَ یَوْمَ نحْشرُهُمْ جَمِیعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِینَ أَشرَکُوا أَیْنَ شرَکاؤُکُمُ الَّذِینَ کُنتُمْ تَزْعُمُونَ * ثُمَّ لَمْ تَکُن فِتْنَتهُمْ إِلا أَن قَالُوا وَ اللهِ رَبِّنَا مَا کُنَّا مُشرِکِینَ * انظرْ کَیْف کَذَبُوا عَلى أَنفُسِهِمْ وَ ضلَّ عَنهُم مَّا کانُوا یَفْترُونَ"؛ آن روز که همه آنها را محشور مىکنیم به مشرکان مىگوئیم معبودهائى را که شریک خدا مىدانستید کجا هستند؟ پاسخ و عذر آنها جز این نیست که مىگویند به خدائى که پروردگار ماست سوگند که ما مشرک نبودیم، ببین چگونه به خودشان نیز دروغ مىگویند و آنچه را به دروغ شریک خدا مىپنداشتند از دست مىدهند.
لذا باید گفت مردم در آن روز مراحل مختلفى را مىپیمایند که هر مرحله ویژگیهائى دارد، در پارهاى از مراحل هیچگونه پرسش و سئوالى از آنها نمىشود و حتى مُهر بر دهانشان مىنهند، فقط اعضاى پیکرشان که آثار اعمال را در خود حفظ کردهاند با زبان بى زبانى سخن مىگویند، اما در مراحل دیگر قفل از زبانشان برداشته مىشود و به اذن خداوند به سخن مىآیند و به گناهان خود اعتراف مىکنند و خطاکاران یکدیگر را ملامت مىنمایند بلکه سعى دارند گناه خویش را بر گردن دیگرى نهند!
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=7
سوال) : عبارت" یا عمتی! انت –بحمد الله- عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة" (عمه جان!تو –بحمدالله- دانایی نیا موخته و فهمیده ای بی آموزگار هستی) که خطاب به حضرت زینب علیها السلام می باشد از کیست؟
جواب : گزینه2) امام سجاد علیه السلام
منبع : http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=58138
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1
سوال) : نام تنها جنگی که امیرالمومنین در آن حضور نداشته است؟
جواب : گزینه1) موته
منبع : http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=5913
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1
سوال : من هو الذی لقب بـ ابی التاریخ؟
جواب : هیـــــرودِت
منبع : http://www.remas.net/sa/showthread.php?t=9659
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=31139&questionType=6
سوال : The first sound of heartbeat is made after what action
جواب :
It is caused by the sudden block of reverse blood flow due to closure of the atrioventricular valves, i.e. mitral and tricuspid, at the beginning of ventricular contraction, or systole. When the pressure in the ventricles rises above the pressure in the atria, venous blood flow entering the ventricles is pushed back toward the atria, catching the valve leaflets, closing the inlet valves and preventing regurgitation of blood from the ventricles back into the atria. The first sound results from reverberation within the blood associated with the sudden block of flow reversal by the valves]].
The first heart sound is produced by the turbulant flow against the closed AV valves .
First heart sound is caused by atrioventricular valves - Bicuspid/Mitral and Tricuspid .
منبع : http://en.wikipedia.org/wiki/Abraham_Lincoln#Assassination
http://en.wikipedia.org/wiki/Heart_sounds#S3
لینک مسابقه : http://tebyan.net/index.aspx?pid=29855&questionType=5
سوال) : گزینه صحیح کدام است؟
جواب : گزینه2) افراد مسن نسبت به جوانان نیاز به ویتامین و مواد معدنی کمتری دارند
منبع : http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=9394
لینک مسابقه :
http://tebyan.net/index.aspx?pid=824&questionType=1